Födas ur smärtan

När jag var i Allhelgonakyrkan talade prästen om att lyckan föds ur smärtan. Maria födde sin son Jesus ensam i ett stall kvidande av smärta och lyckan var fullständig när han föddes. Hans födelse har betytt en massa för människor i världen och han hade aldrig funnits om inte en kvinna fött fram honom i smärta. Här gör hon en liknelse med oss som levt i missbruk och sen tagit oss därifrån.

Mitt liv har på många sätt varit smärtsamt men jag lämnade över min smärta till en högre makt den 25 juli 2002 och sen dess har jag levt i lycka även om varje dag inte varit en promenad på rosa moln. Men Marias smärta kanske inte kan jämföra med min smärta. Men just liknelsen att genom smärta så födds vi till lycka. Kanske hade mitt liv inte varit så bra och jag varit den jag är idag om jag inte levt mitt liv i den smärta som jag gjort. Kanske hade jag bara levt som en av alla istället för att ha blivit den jag är och idag är jag en människa som försöker leva som jag lär och finnas till för andra.

Jag är ingen Maria och kommer aldrig att bli, men jag ska försöka ägna mitt liv åt att finnas för andra och föra budskapet om ett nykter liv vidare till den som behöver. Kan jag fortsätta i min nykterhet så visar det att det går att komma ur smärtan, det går att lämna det destruktiva leverne. Det går att lämna ett liv i smärta och börja leva med sig själv och sina medmänniskor. Det går att finna kärleken och inte bara till en partner utan även till själva livet.

För mig finns inget större än att ha blivit nykter och börja leva igen. Att lära mig vem jag är och vem jag vill vara är stort. Att jag i livet har lärt mig att jag kan INTE förändra någon annan MEN JAG KAN ACCEPTERA. Jag behöver inte gå igång på en annan människas dåliga beteende och jag kan se om den människa som jag har svårt för har svårt med sig själv och då kan jag koppla bort att jag inte kan förändra och acceptera att han är som han är och det ska inte få förstöra min sinnesro.

När jag insåg att det ligger hos mig om jag vill må dåligt för någon annans dåliga beteende/mående så släppte det. Jag kan fortsätta att må bra i mig oavsett hur andra är/mår. Fatta ni vad stort det är att kunna acceptera det man inte kan förändra. Det har tagit mig några år till att komma hit där jag är idag, men det är ju bara ett bevis på att det inte är omöjligt, kan jag acceptera det jag inte kan förändra så kan vem som helst det.
Så jag kommer att fira en jul med sinnesro och jag ska inte låta någonting förstör den.

God jul önskar jag er alla



Kommentarer
Postat av: Eva-Lena

Det svåraste är att acceptera att man inte kan ändra andra människors beteende/mående. Du är stark som kan göra det. Jag känner lite vånda för att återse i mitt nuvarande uppvaknande och acceptera. Hur gör man? Ja, jag ska försöka att vara glad i mitt och inte låta mig nedstämmas.



Kram på dig och hoppas ni får en jul i sinnesro.

/E-L

2009-12-23 @ 21:40:54
URL: http://lisselgard.blogg.se/
Postat av: Anne

Vi har alla var och en ett ansvaret för vårt eget mående. Lika lite som någon kan förändra ditt beteende/mående så kan du förändra någon annan och jag är ganska övertygad att om jag inte accepterar att jag inte kan förändra så mår den personen ännu sämre för mitt eget mående som då är dåligt/eller ilsk får den andra personen att må ännu sämre. Men om jag kan visa att jag accepterar att h*n är den han är/mår som han mår så för jag i alla fall inte mitt eget dåliga beteende/mående på den människan. Kan jag visa upp ett bättre beteende/mående så hjälper jag kanske den person att se att det går att förändra sig själv om man vill må bättre

2009-12-23 @ 21:53:21
URL: http://anjojeli.blogg.se/
Postat av: CW

så klokt men ack så svårt att leve efter de orden. Jag ska försöka att tänka som du gör... det är så sant att man kan inte förändra ngn annan än sig själv... tack för en bra blogg / kramen

2010-01-04 @ 11:11:40
URL: http://dajmstrut.spaces.live.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0