Kära dagbok

Jag ska nu uppdatera dig lite om helgen som var. Vet inte riktigt var jag ska börja så jag börjar med torsdagen när Olle kom och hämtade mig på eftermiddagen. Jag jobbade ju bara mån och tisdag och resten av veckan hade jag ledigt. Så ons och tors innebar städning här hemma, men ni ska nu för allt i världen inte tro att jag fick en massa gjort *ler* Jag var ju tvungen att vila lite också för att orka med helgen som kom. På torsdagen åkte jag som sagt hem till Olle i Flen och på fredag förmiddag gick bussen mot Mölnlycke.

Det vart en lång men trevlig bussresa, vi stannade till vid Ödeshög och käkade lite grann. Vendelsberg var en underbar plats, ett stort träslott mitt i Mölnlycke. Lite fel årstid var det för att ta del av en sån underbar miljö (det regnade mest hela tiden). Men när vi kom fram på sena fredagseftermiddagen så tog vi vårt rum i besiktning och hann vila en liten stund innan det var dags för middag på slottet.

Under lördagen så skulle bussen ta oss in till Göteborg och dom flesta skulle gå till Universum….En storslagen anläggning på hela 10 000 kvadratmeter där man kan uppleva hur människa, djur och natur hänger ihop med teknik. Men varken Olle eller jag var speciellt intresserade för vi vill göra Göteborg :))
Eftersom Olle bott ett tag i Göteborg och är en person som inte direkt går vilse så tyckte jag att det var en bra idé att strosa omkring i Göteborg.

För vet ni nu skulle jag äntligen få chansen att gå på Göteborgs berömda Aveny. Jag var i Göteborg en gång, det måste ha varit alldeles i början på åttiotalet ( nu kommer jag lite från ämnet men det får ni tåla). Jag och mina barn pappa var där tillsammans med mina föräldrar och min kära syster och lillebror/som då var en liten plutt på ca 5 år och nu är han fortfarande en liten plutt fast något äldre (33år)/. Det var i samband med någon brottningstävling. På kvällen efter tävlingen var det bankett (som det så fint hette) och vi gick alla dit utom lillebror och så Eva-Lena som vackert fick stanna på hotellet och vara barnvakt. Men E-L var bara 19 år så hon fick gott stanna på hotellet där det inte fanns någon alkohol.

Men vi lovade E-L att vi skulle iväg på någon pub eller så när vi varit på banketten så hon inte skulle vara allt för ledsen. Nu äntligen kommer jag till själva storyn. Eftersom vi var inbitna Stockholmare så kände vi inte alls till Göteborg och visste inte vart vi skulle gå för att hitta en pub (kunde det finnas sådana i Göteborg). Så vi bestämde oss för att ta en taxi och be chauffören skjutsa oss till ett ställe där vi kunde ta några öl. Hmm ja skjuts fick vi men till en liten avlägsen pizzeria (okey dom serverade öl), säkert var det taxichaufförens svåger som ägde ställe och äntligen fick några gäster. Så i flera år efteråt, fortfarande idag så skrattar folk åt oss dumma Stockholmare som inte hittade Avenyn i Göteborg.

Men nu fick jag äntligen chansen att promenera på den kända Avenyn i Göteborg *asg* Göteborg var en härlig upplevelse för mig som egentligen aldrig upplevt den riktiga Göteborg. Vi började vid Universum och där lämnade vi gänget. Vi tog spårvagnen (för det måste man ju åka i när man är där) och åkte till Nordstaden som Göteborgarna säger är Skandinaviens största köpcenter (men nu är Skärholmen större). Vi gick runt lite där inne och sen bar det iväg på en lång promenad genom Göteborgs gator. Fråga mig inte vart vi gick eller hur vi gick, men gick gjorde vi. Jag älskar kyrkor och vi besökte 2 stycken och i båda kyrkorna var det musiker som övade. I den första så var det en stor kyrkokör och tillsammans med  en engelsk dirigent (säkert en riktigt känd) övande på en massa underbara sånger. Deras röster var som musikinstrument, helt underbart. I den andra kyrkan så var det en gosspelsmusiker som övade, det var också bra men inte lika vacker som i den första kyrkan.

Sen fortsatte vi vår promenad ner mot Feskekörka (haha vi besökte ju 3 kyrkor, skoja bara), ett måste när man är i Göteborg har jag hört. Sen en härlig promenad i Haga (Göteborgs motsvarighet till Sthlm:s Gamla Stan) där passade vi på att få i oss lite lunch (Feskekörkans priser och hummer passade inte mig). Nu var vi lite trötta så vi begav oss tillbaka till Universum för att möta upp dom andra och ta oss tillbaka till Vendelsberg. Men det var en hel timme kvar innan bussen skulle avgå så vi bestämde att vi skulle ta en vanlig buss och åka tillbaka till Mölnlycke.

Sen vart det in på rummet och vila benen och faktiskt så tror jag att vi båda 2 somnade en liten stund (det tar på krafterna att göra Göteborg). Nu var det ju dags för 3 rätters supé och efter det så var det Revy (också någonting som Göteborgare är kända för). Maten var helt superb och serveringen där efter, vi njöt i fulla drag. Revyn spelades upp av lärare och teaterelever på Vendelsberg. Dom var verkligen duktiga och flera av dom kommer att hamna på scener runt om i landet och kanske världen. Nu var kvällen slut och vi tackade för oss och gick tillbaka till rummet och jag tänker inte berätta mer om denna kväll för resten av minnena från denna kväll behåller jag för mig själv *ler*

Söndagen innebar resa hem igen och tyvärr gick denna helg alldeles för snabbt. Vi åkte vid 10-tiden sen stannade vi i Borås och hälsade på ett gäng IOGT:are i nykterhetens hus. Mat stannade vi och åt vid Ödeshög igen fast på andra sidan motorvägen. Sen resten av resan berättade vissa om resor som dom gjort tillsammans med ungdomar för att ge ungdomar någonting meningsfullt och en chans att upptäcka annat än deras egen bakgård. Det berättades om insamlingar och resor dom gjort till dom baltiska ländernas barnhem och skolor. Om det enorma glädje och tacksamhet dom möte på sina resor, men även skojiga episoder som inträffade.

Tårar fick jag i ögonen när dom berättade om möten med barn och ungdomar som levt nästan hela sitt liv i misär och missbruk.  Dom ägnar nästan all sin fritid för att hjälpa andra och dom gör det med glädje och engagemang

Jag har upplevt en helg i glädje och kärlek och jag har fått uppleva allt detta nykter och för mig är det stort och överväldigande att det går att umgås med en massa människor utan att det finns en enda droppe alkohol. Det går att vara ett gäng på 40 personer och äta en 3 rätters supé utan alkohol och samtidigt ha det förbaskat roligt.

Ojoj undrar om någon orkade läsa ända hit *ler*

Ta hand om varandra och ge mig en kram

Kommentarer
Postat av: Eva-Lena

Jag gjorde det :o)



Låter som ni haft en helt underbar helg. Taskigt bara att du inte ville dela med dig av natten med Olle asg



Ja du, jag minns så väl det Göteborgs besöket vi gjorde på åttiotalet. Åldern blev lite fel bara. Jag var 17 och Ted 7 :o)Jag gillade pizzerian för jag fick dricka ett glas vin trots att jag inte hade åldern inne. Fyyyy på dig syrran ;o)



Ha det gott och hälsa Olle och Linda!

Krm Eva-Lena

2009-01-29 @ 21:38:49
URL: http://lisselgard.blogg.se/
Postat av: Anne

Haha jag räknar som en kråka ;)

Men det var nog bara för att jag alltid tar dig för äldre än vad du är lilla gumman, som även kan tituleras TANT asg

2009-01-29 @ 21:46:38
URL: http://anjojeli.blogg.se/
Postat av: CATWOMAN

vilken helg alltså... måset ha varit roligt att få se så mkt och precis som du säger ...man kan ha lika trevligt utan alkohol...och så bra man mår dagen efter... hotellfrukost är nice men inte om man har hangover... ha ha kram

2009-02-04 @ 23:59:21
URL: http://catwoman1955.spaces.live.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0