Här är jag igen

Som vanligt så har det gått ett tag sen jag skrev. Men det händer ju inte så mycket nytt i mitt inrutade liv. Sitter här hemma en ledig dag och har ingen aning om vad jag ska göra. Okey visst finns det städning att ta hand om, men varför ska jag ägna varje ledig dag till det. Men jag ska i alla fall röja upp på vardagsrumsbordet som alltid blir belamrat med en massa grejer som inte hör hemma där *S*

Jag har haft besök av 2 gamla vänner och det var verkligen ljuset i mitt inrutade liv. Annette som jag inte sett på 9 år var sig precis lik både till utseende och till humor.  Vi tappade ju kontakten när hon flyttade från behandlingshemmet och jag har så ofta tänkt på henne.  Att då efter alla dessa år återigen få kontakt gjorde att jag flyttades 9 år tillbaka i tiden och det vart en massa flams, trams och allvar när vi möttes igen.

 

Det fanns så många fina kvinnor på mitt behandlingshem som har satt djupa spår i mitt hjärta. Varenda kvinna har satt sina spår på gott och ont. Jag vet inte hur det har gått för de flesta av alla dessa kvinnor men jag vet att för en del har det inte gått så bra och jag vet inte ens om de lever idag. Det är en sorg att inte alla hitta nykter/drogfriheten och ibland är den vetskapen svår att leva med.

 

Snart ska jag ner till Ullared för att sprida budskapet om en ”Vit Jul” för alla barn och jag önskar så att alla dessa barn som lider ska få en jul i harmoni och glädje utan att behöva få ont i magen för att det dricks alkohol. Jag har hamnat i otaliga diskussioner om denna kampanj ”Vit Jul” och många har ifrågasatt om detta hjälper.

 

Men vi finns ju för att visa att en jul med för mycket alkohol inte är normalt, att det går att fira en jul utan att ta till julsnapsen. Det får igång en massa diskussioner och når vi ut till tillräckligt många så finns det barn som ser det och kanske vågar be om hjälp. Vågar berätta hur det är. Framför allt inser att det inte är så i alla familjer och då kanske våga berätta för någon hur det är hemma och då få hjälp.

 

Det kanske får några föräldrar att inse att det inte behövs alkohol på julbordet. Vart tionde barn känner oro inför julen? Inte för att tomten ska ge fel julklappar. Utan för att han vinglar så konstigt.

 

Jag har svårt att förstå att alkoholen är så viktigt? Okey den var viktig för mig under många år men jag hade i alla fall en orsak till att dricka eftersom jag är alkoholist. Men alla de som inte är alkoholister, inte bär på sjukdomen. Varför är alkoholen så viktigt för dem att de inte kan avstå den för 3 dagar under julen? Argumenten är att jag har ju inga problem med alkohol och jag blir inte full varför ska jag avstå en god kryddad snaps? Men om man INTE har några problem, varför är det då så svårt att avstå?

 

Gör det du också gå in och läs på ”Vit Jul”  http://www.vitjul.se/Det-har-ar-vit-jul/ ta ställning du också och visa att du kan och vågar säga nej till julsupen och kan klara 3 dagar utan alkohol.

 

Jaha ganska så snabbt kom jag inte på allt annat än min vardag. Ja jag brinner för det här. Kanske ska jag på allvar fundera på att sadla om och ge mig in i kampen för ett alkoholfriare samhälle. Det skulle nog de flesta må bra av.

 

Nu har jag röjt bordet. Ser ni chokladbiten där i förgrunden, det är min belöning för mitt slit *S*


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0