Jag är trots allt tacksam

Varför ska livet vara så svårt att leva och endast gå ut på att jobba för sin försörjning? Vi är några vänner närmare bestämt 4 stycken som skulle vilja träffas och umgås någon dag. Men det verkar vara stört omöjligt att få ihop en dag då vi alla är lediga. Vi jobbar alla kvällar och helger och är någon ledig så jobbar någon annan. Är det så för alla människor eller har vi enorm otur och alldeles fel jobb?

 

Alla gillar ju vi våra jobb men har nu upptäckt att det inskränker enormt på vårt normala sociala liv. Hur löser man sånt egentligen. Vi vill ju träffas och vi vill umgås. Känner mig ganska så frustrerad över denna situation. Jag behöver mina vänner och just de här vännerna är viktiga för mig och mitt mående. Dom vet allt om mig och mitt liv, vi kan prata om precis allt och vi har upplevt samma saker. Det är så befriande att umgås och vi har så enormt mycket gemensamt. Trots allt detta så har vi så svårt att få tid för varandra.

 

Varför måste människan jobba heltid för att klara sin försörjning? Varför ska det kosta så mycket att ta en extra ledig dag? Är man som jag singel så är det ju svårt att få ekonomin att gå ihop. 1 ledig dag innebär ca 1000:- mindre den månaden. Varför är det mesta uppbyggd på att man är 2 försörjare? Som singel så betalar jag samma hyra som ett par, maten blir inte speciellt billigare men jag har halva inkomsten mot vad ett par har eller egentligen lite mindre än halva eftersom jag är kvinna och lågavlönad.

 

Ibland känns allt extra tufft och just nu är det ”ibland”. Jag kan ju inte ta extra jobb för att få upp min inkomst och jag kan inte sluta jobba helger för det är där den största delen av min inkomst ligger. Allt blir en cirkel som aldrig tar slut. Men ändå trots allt detta så känner jag tacksamhet, jag vet ju att det finns de som har det betydligt värre än mig. Än så länge kan jag i alla fall jobba och försörja mig, det finns de som inte kan det. Jag är tacksam att jag har vänner, de finns de som inte har det. Så nu ska jag åt ut i köket och ta hand om dagens disk och sen bädda ner mig i min säng, för jag har i alla fall en egen säng, de är inte alla som har det.

 

PS. Jag gillar fötter, svamp och blommor i pottor *S*


Kommentarer
Postat av: Eva-Lena

Ja, det måste kännas trist att inte få ihop tiden för att umgås.



Du är för go med dina bilder, fötter svamp och pottor ;o)



Puss på dig!!

2009-11-04 @ 21:04:20
URL: http://lisselgard.blogg.se/
Postat av: CW

Det är nog så för de flesta. Tiden saknas och ibland undrar jag varför... klart att jobbet styr det mesta men det är också annat som tar upp vår tid. Förr jobbade folk också mkt men det var mer vanligt att man tog sig tid att besöka varandra utan en massa planerande. Man bara kom hem till ngn och tog det som det var. Nu ska allt planeras i minst detalj och det spontana är inte lika vanligt.

Jag tycker det är roligt om ngn vara dyker upp men sen att få till det med flera på samma gång är nog svårt.

Kramen

2009-11-17 @ 10:01:07
URL: http://dajmstrut.spaces.live.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0