Lyckan är en nykter fredagskväll *S*

Linda stack iväg till bio ikväll med en vän och för en stund sen bad hon mig komma och hämta henne så de slapp stå ute och invänta bussen. Snäll som jag är och med nyligen inköpt bil så sa jag naturligtvis att jag skulle komma. När jag satt i bilen på väg till bion så kom jag på att det var fredagskväll och jag skänkte en tacksam tanke till att jag var en nykter alkoholist. Hade jag varit aktiv hade jag inte kunnat hämta henne och jag tänkte på hur många är det som sitter hemma denna fredagskväll och inte kan hämta sina barn om de skulle vilja ha skjuts hem.

 

Våren är här snart

Jag tänkte tillbaka 10 år i tiden och då hade jag även om jag haft bil inte kunnat hämta dem eftersom jag inte hade varit nykter. Fast för mig hade det ingen betydelse att det hade varit just en fredagskväll, jag hade varit för onykter för att köra bil oavsett vilken veckodag det varit. Så idag är jag tacksam inte bara att jag har en bil, jag är tacksam att jag har programmet och därmed min nykterhet. Jag har fått så mycket och jag klarar av så mycket tackvare att jag idag är nykter. Det gör ont när jag tänker på alla de som inte hittat nykterheten, alla de som inte orkar kämpa, alla de som finns där ute och fryser i denna stund. Jag har en kär vän som kämpar med sin nykterhet och hon faller tillbaka åter och återigen. Men jag finns för henne och hon går på möten och hon har en massa verktyg så en dag kommer jag att sitta tillsammans med henne och se tillbaka på det som varit och båda kommer vi att vara tacksamma i vår nykterhet.

 

Snart syns det som göms i snö

Det känns häftigt idag att jag är nykter och ingen behöver längre ta konsekvenser av mitt drickande. Jag kan vara mig själv och framför allt jag vågar vara mig själv. Bara tänk vad många vänner jag fått genom att bli nykter, både AA vänner och vänner utanför programmet. Bara för att jag idag försöker leva i ärlighet och jag kan vara öppen med mina känslor och vågar visa vem jag är så får jag de vänner jag förtjänar. Jag kan finnas till för dem på samma sätt som de finns till för mig. Jag försöker att inte svika idag och då blir jag inte heller lika lätt sviken tillbaka, även fast det händer och då gör det ont, men med programmets hjälp och stegen så går det över och jag kan fortsätta att leva och må bra.

 

Allt vaknar till liv

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0