Är Svenska kyrkan en Svensk kyrka?

Som vanligt var det länge sen jag skrev. Men nu har jag haft så mycket tankar så jag måste skriva av mig. Kom i samspråk med en man från Nasaret, en kristen man. Vi började prata om Svenska kyrkan och han kunde inte förstå att vi tillät politiker bestämma över kyrkan, men det är en diskussion som jag är van vi så jag la ingen större vikt vid det. Men sen sa att han tyckte det var jätte konstigt att det hette Svenska kyrkan vi är ju kristna, varför heter det inte t.e.x Evangeliskt-Lutherska kyrkan, vi är ju en Evangelistisk-Luthersk kyrka eller bara Lutherska kyrkan. Ansgar kom med den kristna budskapet till Sverige på 800-talet och på 1000-talet kristnas Sverige genom tysk, fransk och engelskt mission. Svenska kyrkans Lutherska bekännelse antogs 1593. Men min stora undran är när vart det "Svenska" kyrkan?
 
Vad är det som gör kyrkan specifikt "Svensk"? Det finns ju Svenska kyrkan även utomlands bl.a i Spanien och det kan jag förstå lite grann för de har ju då Svensk personal och det är ju bra att hitta om man åker utomlands eller bor där och är Svensk. För mig vart den nu på hösten mer aktuellt att fundera över Svensk kyrkan och varför den är just Svensk pga Sverigedemokraternas intresse av att ställa upp som nomineringsgrupp till kyrkovalet. Hade de ställt upp om det istället hade hetat Lutherska kyrkan? Hade det verkligen funnits intresse för dem då? Är det just det "Svenska" som de vill vara med och styra i. Jag kan inte se att de har kyrkans värderingar och alla människors lika värde. Har vi genom att heta Svenska kyrkan gjort det intressant för dem att vilja ta över och få bestämmanderätt över kyrkan. Att göra kyrkan just "Svensk" och utesluta andra nationaliteter att ansluta sig till "Svenska" kyrkan. Ska de stoppa vårt arbete med integration och försvåra för oss att arbeta med och hjälpa människor med en annan nationalitet eller för den delen en annan religion?
 
Vet inte om jag någonsin kommer att få svar på mina frågor eller kommer det snart att visa sig vad Sverigedemokraterna kommer att ställa till med? Jag vill inte att de ska bestämma över mitt arbete för det har ingenting med demokrati att göra och de har absolut ingenting med kyrkans arbete att gör pga deras värderingar och människosyn....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0