Göra rätt för sig.

Är det vad livet går ut på? Har precis lagt in mina räkningar på betalning och varje månad gråter jag blod när jag gör det, bokstavligt talat. Det gör så ont för det blir verkligen inte mycket kvar av min lön som ändå inte är så tokig. Jag är ju själv skuld till att mina skulder ser ut som det gör idag. Även om inte alla skulder är mina skulder som finns dem ju där för att jag inte kunnat säga NEJ.

 

Ska jag nu ångra det liv jag levt? Försvinner mina skulder då för att jag känner ånger över det som varit? Nej naturligtvis gör det inte det och då är det bara för mig att acceptera att det är som det är idag. Hade allt varit annorlunda om jag levt annorlunda?  Hade mitt liv varit bättre idag? Jag tvivlar faktiskt på det. För hade jag inte levt som jag gjort så hade jag inte varit den jag är idag och det är faktiskt både på gott och ont. För jag trivs ju med den jag är idag och mitt liv är förhållandevis bra. Visst finns det alltid sånt som jag skulle vilja var lite annorlunda, men det är sånt som jag inte har kontrollen över och jag kan ju inte ändra någon annan för att det bättre ska passa in i mitt liv.

 

Jag tar hand om det som är mitt idag så får andra ta hand om sitt. Jag lägger mig inte i hur andra lever och jag hoppas att andra inte lägger sig för mycket i mitt liv. Visst vi ska finnas för varandra, hjälpa och stötta om det behövs. Men jag kan inte ta beslut åt andra lika lite som andra kan ta beslut åt mig. Mitt känsloliv går upp och ner och jag hamnar i djupa dalar ibland, men det tror jag är meningen för att jag riktigt ska känna att när allt är bra så är det verkligen bra, som nu t.ex.

 

Jag mår bra med mig själv och jag mår bra i mig själv. Trots alla räkningar så lever jag ett rikt liv. Eftersom jag själv tagit tag i mina skulder och ärligt berättat för dem jag är skyldig hur detta har uppkommit och gjort uppgörelse med dem så har jag nästan lyckats halvera mina skulder, om ungefär 6 år är jag helt skuldfri och kan leva med ett rent samvete att jag har gjort rätt för mig och tagit ansvar för det jag ställt till med under mitt aktiva liv. Det satt långt inne att orka ta tag i detta, men det visar att det aldrig är för sent och det bästa jag har gjort var att ta upp huvudet från sanden och erkänna mina skulder. En stor börda har ju släpp i och med att jag tagit tag i detta. Visst varje månad i några år blir kämpigt, men jag lever med ett gott samvete och för det är jag tacksam.

 

Nykter är jag, glad är jag och en stor sten föll från mitt hjärta när jag äntligen tog tag i detta i våras. Nu ser jag framemot ett liv med renare samvete och känner inte längre en rädsla när posten kommer med kuvert som innehöll livets alla bördor.


Kommentarer
Postat av: CW

Jag bara känner att du är min idol i mkt... älskar att läsa dina bloggar för de är så äkta. Bara det att du tagit tag i det som funnits bakom dig är halva segern och du ska se att den dagen du har betalat av så kommer du att känna en sådan lycka över att du fixade det.

Livet kan inte levas bakåt och jag tror precis som du att man blir formad på vägen. Visst finns det såna som lever sina liv på en räkmacka men jag skulle inte vilja byta med dem för man blir stark av motgång och då vet man också att man klarar av då det stormar omkring en.

Kloka tankar av en klok dam KRAM KRAM LAVJOOOOOO

2009-10-24 @ 19:01:42
URL: http://dajmstrut.spaces.live.com/
Postat av: Eva-Lena

Ja, det är inte lätt...det ska gudarna veta...men du är av segt virke ;o)



Puss på dig!!!

2009-10-30 @ 22:41:39
URL: http://lisselgard.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0