Livet en berg och dalbana!

Hej här är jag igen. Jag blir ibland så förundrad att AA program fungerar så bra för mig. Jag har ju haft några dagar i förtvivlan över att det aldrig blir någon ände på dessa skulder som jag har. När jag tror att jag har allt under kontroll så dyker det upp någonting. Men då får jag hjälp av någon AA vän som kan hjälpa mig att se vad jag kan göra för att inte gå under och vad jag kan göra för att få må bättre.

 

Här fick jag en påminnelse om AA fjärde steg som lyder….-Vi företog en genomgripande och oförskräckt moralisk självrannsakan. Det kan låta både svårt och lite obegripligt för den som ej är insatt. Men lite förenklat så är det meningen att jag ska se på vilket sätt jag själv är ansvarig för det som uppkommit, se min egen del i det och kunna se vad jag kan göra för att det ska bli bättre.

 

Vi gör upp en lista på de personer, myndigheter, företag, principer och förhållanden som vi brukade reta oss på. Vi frågade oss själva varför vi var arga. I de flesta fall upptäckte vi att vår självkänsla, vår ekonomi, våra ambitioner eller våra personliga relationer (inklusive sexuella) var sårade eller hotade...Så då gjorde jag detta, jag öppnade ett Word dokument och skrev

 

Jag tycker illa om:


Försäkringskassan.

 

Anledning:


Det tar underhållet som min dotters pappa betalar mig genom försäkringskassan för att få in den skuld som jag har för gammalt bostadsbidrag som jag fick för mycket under 2 år för en herrans massa år sen.

 

Påverkar mig:


Jag kan inte betala mina andra skulder vilket innebär att avtalet kommer att sägas upp och all ränta som jag fick bort från skulderna kommer att lägga på igen och vårt avtal slutar att gälla. Jag kände ilska, harm, skam och skuld allt i ett och det är inga bra känslor för mig. Här kan flaskan vara nära om jag inte ser upp.

 

Vad gjorde jag nu, vad kan jag göra. När jag kommit så här långt så chattade jag en stund med en AA vän på FB. Vi pratade lite om det här och jag kom på mig själv med att skriva att jag har själv skuld till att detta uppkommit och bara jag själv kan reda ut detta.

 

Jag ringde då upp 2 av mina inkassobolag och förklarade saken och sa som det var att jag denna månad kommer att ha ca 1200: - mindre att leva på och frågade om det skulle vara möjligt för mig att få juni månad som betalningsfrimånad och båda gick omedelbart med på detta. Vilket innebär att jag har fått en frist och ska nu försöka att reda ut detta med försäkringskassan och få en avbetalningsplan som passar min plånbok och inte stör de andra skulderna.

 

Jag gjorde min inventering i detta och kunde se vad som var min skuld och att det är min skyldighet att göra rätt för mig. Nu blir det ännu mindre att leva för varje månad, men skulderna minskar och om jag sköter mina kort rätt så kommer jag att vara skuldfri om ca 6 år. Det är tufft det här. Jag har levt med huvudet så länge under sanden att jag har svårt att överblicka alla mina skulder. Fick idag brev från kronofogden om en skuld (som jag inte haft en aning om) på 322: - och med alla pålagor så var summan 1300: - Även detta har jag nu tagit hand om och hoppas att så fort som möjligt få bort detta från kronofogden.. Alla är inte mina personliga skulder utan jag har varit godtrogen och skrivit på papper för att hjälpa någon annan och det får jag nu betala. Men jag försöker så gott det går att göra rätt för mig och jag är övertygad om att jag kommer att belönas för detta till slut = bli skuldfri och börja leva.

 

Det blir en oerhört tuff sommar och jag vet inte i dagsläget hur det blir med alla resor jag vill göra, bensinen är ju inte direkt gratis. Men det finns en massa jag kan göra här hemma också men det som är synd är ju att jag kanske inte kan träffa alla som jag så gärna vill träffa denna sommar. Men jag är trots detta nederlag fortfarande nykter och tänker förbli det.

 

Jag har ju nu även en trygg fastanställning så mycket är ju bara så bra :)


Kommentarer
Postat av: CW

Du är fantastisk... har du ingen möjlighet att få skuldsanering eller vad det heter. Om jag hade en mille skulle jag hjälpa dig... ge inte upp kära Anne för du kommer att fixa detta...det är jag säker på.



Jag lär mig saker av dig varje gång... vet du att ditt skrivande borde du kunna tjäna lite extra på.

Varför inte skicka ett inlägg till ngn tidning och höra ifall de är intresserade för jag är säker på att du kan hjälpa många som har haft samma problem som du... du inger hopp och förtröstan.

Kramar i massor

2010-06-23 @ 22:48:18
URL: http://dajmstrut.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0