Fröken Tandlös

Vilken pers det har varit igår och idag..Jag har ju för tillfället inga tänder i överkäken och 4 fattas längst fram i underkäken, så ni kan ju föreställa er hur jag ser ut. Att då visa mig ute bland folk ger mig en enorm ångest. Jag försöker att ignorera och tänka på hur jag kommer att se ut sen när jag är klar, när jag har nya fina tänder i munnen. Men det är svårt när jag är tvungen att visa mig ute bland människor. Var på vårdcentralen igår för ett möte med kuratorn och det gick väl ganska bra för det var på eftermiddagen och inte så mycket folk. Men jag hade en lapp i handen som jag lämnade fram till henne i receptionen där det stor -ursäkta men jag pratar inte för jag har inga tänder i munnen. Tänkte att jag då skulle slippa öppna munnen. Hon frågade mig om jag har tandlossning och då nickade jag.. Jag vet hur du har det ska snart genomgå behandling själv. Det öppnade porten och jag klara av att prata med henne.

Riktigt så här vacker och söt är inte mitt leende :))


Men sen skulle jag till Apoteket och där var jag ju också tvungen att öppna munnen, men jag överlevde. Men idag var jag åter på vårdcentralen och i luckan satt en annan kvinna. Jag struntade i det och snackade ändå med henne. Men när jag satt i väntrummet fullt med folk så vart jag nästan illamående, jag ville inte att någon skulle se hur jag ser ut. Men det syns ju även om jag inte öppnar munnen. Sen log en gammal dam mot mig och ups jag log tillbaka.. :)) Undrar vad hon tänkte?

Kanske skulle jag behöva något starkare från apoteket :((


Nästa grej jag skulle göra var att åka till City Gross och handla med Linda. Håll bara mun stängd mamma så kommer det att gå bra. Snacka om underbar dotter som inte bryr sig om att mamma inga tänder har, hon säger bara hela tiden att tänk när du får dina nya tänder. Men hon skrattar mycket åt mig för hon tycker jag ser kul ut :))
Men det är okey för jag vill ha lite humor i detta också så att jag står ut. Kenneth har många lustigheter på lager och det gör att det känns så mycket lättare att umgås och visa mig för honom.

Kanske får jag ett sånt här fint leende :))


Men jag har även varit i Skärholmen för jag skulle till FK för att lämna in nytt läkarintyg. Men se de hade flyttat men jag var ju tvungen att gå fram till receptionen där också (medborgarkontor) och fråga vart FK tagit vägen. De hade flyttat till Hallunda och då var det bara att sätt mig i bilen och åka dit. Men det blir väl inte så farligt tänkte jag för det är ju bara att ta en kölapp ställa mig i ett hörn och vänta på min tur. Men se så fungerade det inte där. Där i samma lokal fanns skattemyndigheten, pensionsmyndigheten, FK och sen någon annan myndighet. Lokalen var full av människor och man skulle ställa sig bakom ett bord så skulle någon komma och hjälpa till. Jag stod där ett stund och det kom fram andra människor, de frågade mig om jag stod i kö och jag var tvungen att förklara att det var här man skulle stå och sen skulle man få hjälp. En man stod där och stirrade på mig hela tiden, hade lust att lipa åt honom. Sen fanns det en disk mitt på golvet dit jag fick gå och ha alla människor omkring mig och stå där och prata med en kvinna som tog emot mina papper och jag fick tala om vad jag ville, ha kopior, skicka med bilagor och söka bostadsbidrag. Jag till och med log fast jag hade velat sjunka rak ner till Kina.

Kanske inte så dumt att hamna där :))

 

Nu är jag helt slut och satte mig här för att skriva av mig och förhoppningsvis må lite bättre och se på detta med humor, men jag lovar det är svårt. Det är så mycket som jag mår dåligt av just nu. Blir troligtvis utförsäkrad 1 april (perfekt datum) och måste då söka socialbidrag för att kunna överleva och betala min hyra. Läkare sjukskrev mig idag till och med sista Maj men det är inte säkert FK godkänner detta. På soc sa det till mig att jag måste söka bostadsbidrag, sälja bilen (har en månad på mig) och inkomma men alla jävla papper och grejer som de behöver. Sen måste jag till Arbetsförmedlingen så fort som möjligt annars får jag inget från soc. Men jösses jag kan ju inte ens söka jobb utan en enda tand i munnen (de som jag nu har kvar ryker den 2 april). Sen att bara sätta mig tandlös på AF bland alla andra får mig att återigen må illa. Vad sjutton har jag ställt till med, hade det inte varit bättre att jobbat på till jag stupat och hamnat på psyk eller 2 meter under. Hade jag varit frisk, hade jag mått bra och haft min ork så hade detta varit en pice of cake men nu känns det mig nästan övermäktigt och jag förstår inte riktigt varifrån jag ska få orken att ta tag i allt detta.

Ge mig tid, ge mig frid...


Jösses ett år har jag kämpat men jag har ju inte lyssnat ordentligt på mig själv utan gjort vad alla sagt åt mig att göra och nu sitter jag här och är inte ett dugg friskare. Nu när jag verkligen kan tala om vad jag behöver för att komma tillbaka och insett att jag inte kan jobba mig tillbaka utan jag måste ta det i små steg. Då blir jag utförsäkrad och tvingad ut på arbetsmarknaden.

Jag har gjort så mycket fel under det år som gått, men det är bara för att jag tror gott om folk och jag har trott att det jag gett av mig själv kommer att ges tillbaka när jag behöver det. Men så fungerar tyvärr inte verkligheten har jag nu insett och det vart en dyrbar erfarenhet. Man är någon när man kan prestera till över 100% och då värd att satsas på, men faller man då får man falla hela vägen för då är alla skyddsnät borta.

Jag är inte ute efter ett friår utan behöver tid att hela mig och komma tillbaka psykiskt och fysiskt till ett värdigt liv där jag kan vara en resurs istället för en belastning. Nu kan jag bara be så kanske min handläggare lyssnar på mig. Skickade med ett långt brev till honom tillsammans med mitt läkarintyg och hoppas att kanske kanske lyssnar han på mig.....Så jag vill att även ni ber för mig (ni som brukar be) ni andra kan väl hålla tummarna :))

Tack för att du finns för mig. Hade aldrig klarat detta utan dig

 






Kommentarer
Postat av: CW

en massa kramar och goda tankar… lavjo damen och du finns i mina tankar KRAM KRAM

2012-03-31 @ 14:02:47
URL: http://whattheheckhappens.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0